6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 21 oktober 2023

geroosterde pompoenparten: zoet en nootachtig

 

De herfst vind ik een mooi jaargetijde. De kleuren buiten zijn prachtig: van dieprood tot mooi oranje en roestbruin.  Er is van alles te koop en te vinden: kastanjes, mispels, pompoenen..... En zo vond ik een mooi kraampje langs de weg:

Deze pompoenen waren 1 euro per stuk. Ik wist niet precies wat het voor pompoenen waren. Een volger van HEX-passie voor zelfmaken wist het wel: de rode van Etampes.  Van 1 van de 5 pompoenen die ik kocht maakte ik pompoensoep: de rode van Etampes. Ik gaf er 2 weg en nu liggen er nog 2 te pronken in de tuin, waarvan ik vast ook nog iets ga maken.

Deze week kocht ik Hokkaido-pompoenen. Het waren er 3 van ruim 2 kilo. Nu zijn het er nog maar 2:

Van 1 pompoen maakte ik geroosterde pompoenparten (ik hield nog ruim een kwart pompoen over):

 Een Hokkaido-pompoen schil ik niet, behalve de eventuele lelijke stukken. Schillen is echt niet nodig. In de oven wordt de schil heerlijk zacht. Was de pompoen goed, snijd hem doormidden en verwijder de pitten en draden. Dit doe ik met een lepel.

De pompoenparten besprenkel ik met olijfolie (ongeveer 3 eetlepels). Vervolgens bestrooi ik deze met provencaalse kruiden, zout en wat peper. Om ervoor te zorgen dat alles goed bedekt is, hussel ik de pompoenparten met de hand door elkaar en leg ze weer goed neer. Als ondergrond gebruik ik een bakplaat bedekt met bakpapier. Ik doe dit niet rechtstreeks op de bakplaat omdat het dan nog weleens wil vastplakken aan de braadslede. Ook de afwas is dan veel minder👍

De oven is ondertussen voorverwarmd op 200 graden. Als deze op temperatuur is, wordt de bakplaat met pompoenparten in de oven geschoven. Na een kwartier, haal ik de pompoenparten eruit, draai ze om en besprenkel ze nog met wat olijfolie. De oventemperatuur wordt teruggedraaid naar 180 graden, waarna de pompoenparten nog 10 minuten in de oven gaan. 

Deze pompoenparten zijn heerlijk zoet en nootachtig. Je kunt ze zo opdienen als bijgerecht. Ik deed er wat verse peterselie op en zette deze zo op tafel, geserveerd met een witte bonenschotel en champignonburgers met een yoghurtsaus.
 

Ingrediënten en werkwijze van geroosterde pompoenparten 

Ingrediënten

- 1 Hokkaido-pompoen in parten van ongeveer 2 cm gesneden (andere pompoenen kunnen hier ook voor gebruikt worden. Het schijnt dat de Hokkaido het meeste smaak heeft. Dit heb ik gelezen en heb hier (nog) geen ervaring mee)

- olijfolie: voor een grote bakplaat gebruik ik ongeveer 5 eetlepels olijfolie

- 1 1/2 eetlepel gedroogde provencaalse kruiden

- handje vol grofgesneden verse peterselie

- zout en peper

Werkwijze

- verwarm de oven voor op 200 graden

- bedek een bakplaat met bakpapier en leg hierop de pompoenparten

- besprenkel de parten met  ongeveer 3 eetlepels olijfolie, bestrooi de parten met de kruiden, zout en peper. Hussel dit met de hand door elkaar en leg de parten weer netjes neer op de bakplaat zodat de warmte van de oven gelijkmatig verspreid wordt over de parten

- haal de ovenplaat na een kwartier uit de oven, draai de parten om en besprenkel ze met ongeveer 2 eetlepels olijfolie

- verlaag de oventemperatuur naar 180 graden en laat de pompoenparten nog 10 minuten bakken in de oven

- doe de pompoenparten in een mooie schaal en bestrook ze met verse peterselie

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten