6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 28 april 2018

Ik ben er op tijd bij: drogen van maggikruid en nog meer kruiden




In mijn tuin staat al een aantal jaren een lavasplant oftewel maggikruid. We hebben er elk jaar plezier van: het is een enorme smaakmaker in bijvoorbeeld soepen. De blaadjes van de lavasplant worden echter snel lelijk. Zeker als hij gaat bloeien heb je niets meer aan de blaadjes. Nu las ik op Facebook dat er nu al mensen zijn die de lavas drogen. En dat leek mij ook wel een goed plan.


 Ik sneed alle lavas weg, behalve de jonge scheuten. Zo kan de plant weer aangroeien en kunnen wij hem ook vers blijven gebruiken.




 Ik haalde al het blad van de steeltjes af.


 En deed dit in de stockli, het droogapparaat.


Ook deed ik er platte peterselie bij. Wij waren 's morgens vroeg bij mijn oudste zoon geweest in Nijmegen. Daar in de buurt is een Turkse winkel die prachtige bossen verse kruiden heeft.  Die ga ik daar dan altijd halen. Net zoals een grote bak heerlijke knoflookolijven. Die gebruiken we in salades of om pesto mee te maken of gewoon bij de borrel.



 In een pot in de tuin stond nog verwaarloosde bieslook. Die deed ik er ook maar bij.


Natuurlijk, nadat ik alle troep uit de bos had verwijderd.


 Dit alles ging in het droogapparaat. Volgens mij heb ik een hele mooie smaakcombinatie gemaakt voor soepen, sauzen, enzovoort. Het ruikt in ieder geval heel lekker in de keuken.
Ik droog de kruiden op 40 graden.
De lavas is in 4 uur klaar.


De droogtijd van de peterselie is aanzienlijk langer: wel 8 uur.

Het is best lastig om te bepalen wanneer de kruiden goed droog zijn. Ik heb gemerkt dat als je ze in de vijzel fijn wilt malen en de kruiden niet helemaal droog zijn, de kruiden aan de vijzel blijven plakken.
De kruiden zijn pas echt goed droog als ze knisperen. Op de volgende video is het geluid van knisperende kruiden te horen:



Een probleempje waar ik tegenaan liep, was dat de fijne stukjes kruid (bv bieslook) door het rooster naar beneden vallen.


Gelukkig heb ik daar nu een oplossing voor. Ik leg kaasdoek op de droger:


leg de deksel op kaasdoek en teken deze uit


leg de kaasdoek op de droger. De lucht blaast gewoon door de kaasdoek heen. De kaasdoek vangt alle kleine prut, die door de schermen heen valt, op. 
Je houdt van alle kruiden, als ze ingedroogd zijn, weinig over. Maar het is een lekkere kruidencombinatie, die je diverse keren kunt gebruiken om een gerecht meer smaak te geven!



Ik maak de kruiden pas fijn in de vijzel op het moment dat ik ze gebruik. Je kunt er ook voor kiezen om de kruiden meteen fijn te malen in een keukenmachine.

De kruiden kunnen ook in de oven gedroogd worden. Als je hierop googelt zie je hoe dit kunt doen. Er is trouwens een heel handig bericht geschreven over drogen: drogen in de dehydrator door Diana's mooie moestuin. Als je geïnteresseerd bent in drogen, is het de moeite waard om dit bericht te lezen.


Ik wil je ook nog even wijzen op een leuke facebookpagina, waar van alles wordt gepost over kruiden en specerijen: facebookpagina kruiden en specerijen en gerelateerde onderwerpen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten