6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

maandag 23 april 2018

Ze zijn er weer: asperges!

schoongemaakte soepasperges
Sinds een week is het mooi warm weer. Vorig weekend belde ik naar onze aspergeboer met de vraag of er al asperges waren. Helaas, ze waren er nog niet. Onze aspergeboer werkt met de koude grond, dus daar schoten ze nog niet uit. De aspergeboer dacht dat ze er volgend weekend wel zouden zijn. En inderdaad, het was de hele week prachtig weer en ze hadden asperges! Wat mij betreft, de lekkerste van Limburg!

uitzicht op de aspergevelden vanuit de schuur waar de asperges verkocht worden
De asperges worden 's ochtends gestoken. Vanaf 11.00 uur  kan ik ze ophalen. Het zijn asperges die kraken als je ze tegen elkaar schuift: kakelvers. Bij voorkeur heb ik ze 's avonds al in de pan. Beter kan niet.

Omdat ik vorige week niet kon wachten, kochten wij asperges in Duitsland bij een boerderijwinkel. Toen we ze op het bord hadden en telden, bleken ze per stuk ongeveer 1 euro te kosten. En, niet lekker. Laten we het zo zeggen; niets bijzonders. Dat doen we dus nooit weer. Wij wachten in het vervolg op de oogst van onze eigen aspergeboer in Heijen!

We starten altijd met asperges bereid op traditionele wijze: asperges met ham, gekookt ei en aardappeltjes:


Vandaag waren we met zijn tweeën en heb ik geïmproviseerd. We hadden ruim 1 kilo asperges, wat nieuwe aardappeltjes, 1 moot zalm uit de diepvries en een bakje zeekraal.
Ik maakte hier een heerlijk gerecht van: De moot zalm werd aan weerszijden 2 minuten gebakken in olie en uit de pan gehaald. Vervolgens werd de zeekraal, in dezelfde pan, met een uitgeperst teentje knoflook 2 minuten op halfhoog vuur gebakken. De zalm werd in stukken nog 1 minuutje toegevoegd. Daarbij werden nieuwe aardappeltjes in de schil gedurende een kwartier gekookt, vervolgens 5 minuten op hoog vuur gebakken.


Wat mij betreft: een aanrader!

Mijn werkwijze van asperges koken
Ik reken per persoon ruim 1 pond asperges. Deze worden geschild. Het onderste stukje van de asperge wordt vervolgens afgesneden.
De asperges worden opgezet in koud water met een klont boter en wat zout. Als de asperges koken, worden ze zacht aan de kook gehouden gedurende 10 minuten, de deksel staat op een kiertje. Vervolgens gaat het vuur uit en laat ik ze nog 15 a 20 minuten staan met een gesloten deksel. Vervolgens haal ik ze er met de aspergetang uit en leg ze op een speciale aspergeschaal, waar ze nog goed op kunnen uitlekken:

speciale aspergeschaal. De asperges liggen op een rooster, waardoor ze goed kunnen uitlekken.

En dit vormt de basis voor talrijke recepten, die zeker dit aspergeseizoen nog zullen volgen. Het seizoen is immers nog maar pas geopend!
Like de facebookpagina van HEX, als je de komende tijd meer wilt lezen over  leuke ideeën met asperges:HEX passie voor zelfmaken

2 opmerkingen:

  1. goedemorgen, inhet recept staat dat je zeewier erij serveerde, echter mij lijkt dit zeekraal ipv zeewier. En ja het lijkt me zo ontzettend lekker. groet mien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mien, Je hebt gelijk: het is zeekraal! Ik zal het in het bericht veranderen. Bedankt voor je opmerkzaamheid. Groetjes, HEX

      Verwijderen