6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zondag 29 april 2018

Een onverwachte combi: asperges en champignons



Vandaag hadden wij mijn oudste zoon en vriendin te eten en mijn jongste zoon. Mijn jongste zoon was, samen met een mede-muzikant al eerder dit weekend gekomen op muziek bij ons te maken. Inmiddels is er ook al een derde muzikant, die in de buurt moest optreden, aangesloten. Zo gaat dat.
Nu hebben wij mooie kelders in ons huis. 1 van die kelders is de mancave van mijn man. Hier oefenen de jongens en wij hebben nergens last van. Behalve van dat er natuurlijk goed gegeten moet worden.
In deze tijd eten wij in Limburg asperges! Ik blogde al eerder over asperges. 's Morgens zitten ze nog in de grond en 's avonds liggen ze al op het bord. Lekkerder kan niet!
Nu had ik voor mijn jongste zoon, die vegetariër is en ook geen vis eet, al een keer asperges met zeekraal klaargemaakt. Hij bedacht spontaan dat asperges met een ragout van champignons misschien een goede combi zou kunnen zijn.
Vandaag ging ik daarmee aan de slag.


Ik bakte 250 gram kastanjechampignons en 4 ons gewone champignons op hoog vuur tot ze bijna aanbranden en al het vocht weg is.


Tijdens het bakken voegde ik wat in stukjes gesneden platte peterselie toe en wat zeezout en grof gemalen peper.

Vervolgens maakte ik een roux. Hierbij gebruikte ik boter, meel, melk en een groentebouillonblokje.


Hieraan voegde ik de gebakken champignons toe.



Deze ragout werd over de asperges gedrapeerd met daar overheen nog wat kort gebakken zeekraal met een uitgeperst knoflookteentje. Maar dat kan bv ook wat gesneden peterselie zijn of gebakken blaadjes salie. Net wat je zelf kan bedenken en in huis hebt of in de tuin hebt staan.

Het was werkelijk heerlijk !
Voor de overige eters waren er asperges op traditionele wijze met ham, gekookte eitjes en gebakken aardappeltjes in de schil. Maar ook zij wilden toch wel even van de asperges met champignonragout en zeekraal proeven. En ook zij waren overdonderd van de heerlijke combi.
Dit is een combi die ik vaker ga maken! En zo leuk, dat zoiets spontaan wordt bedacht en dan ook nog zo goed blijkt te zijn. Je eigen creativiteit volgen en hiermee durven te experimenteren leidt soms tot verrassend lekkere etentjes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten