6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

dinsdag 24 april 2018

Voorjaarsvakantie: tijd om te wecken!



Het is voorjaarsvakantie! Naast wandelen in de bloesempracht van Zuid-Limburg, heb ik nu ook tijd om te wecken. 
bloesempracht in Zuid-Limburg
Een wonder dat deze boom tijdens de februaristorm is blijven staan


Komkommers in zoetzuur
Er lagen nog wat komkommers. Daar maakte ik komkommer in zoetzuur van met wat paprika en fijn gesneden ui. 



Als azijn gebruikte ik de azijn die ik nog over had van het wecken van de zoetzure komkommers met een beetje pit: recept inmaakazijn. Deze azijn bewaarde ik in een gesloten pot.


Deze bracht ik weer aan de kook. Hiermee overgoot ik de komkommer in een weckpot. Vervolgens sloot ik het weckpotje af. 


Aubergine-tomatensaus
Vervolgens maakte ik een aubergine-tomatensaus. Er lag nog een schaal tomaten, die goed rijp waren. Dit was ruim 2 kilo. 


Deze sneed ik in 4 stukken, voegde er verse rozemarijn, tijm, zout en peper aan toe en flink wat olie.


Deze schaal ging 1 uur in een voorverwarmde oven van 200 graden om te roosteren. Vervolgens werd deze met de staafmixer gemalen.


Hieraan voegde ik een auberginemengsel toe van 5 mee geroosterde aubergines uit de oven met knoflook die ik ook gepureerd had. Deze aubergines zijn, van te voren ingeprikt  met een vork.



Hierna werd het vruchtvlees eruit gehaald en, samen met de zacht geworden knoflook gepureerd met de staafmixer.


Het aubergine-mengsel en het tomatenmengsel worden samen met de staafmixer gemixt. (Je kunt ook de geroosterde tomaten en geroosterde aubergines in 1 keer samen pureren, dat is eigenlijk veel handiger dan ik deed). 



Dit leverde 4 potjes tomaten-auberginesaus op van een halve liter.


Deze saus kan als basis voor een pastasaus worden gebruikt of puur als pastasaus worden gegeten. Het is een hele volle, aardse en intense smaak geworden. Erg lekker, vind ik zelf. Ik voeg er niets meer aan toe, als ik hem gebruik als pastasaus. Hooguit wat Parmezaanse kaas.

Je kunt je fantasie bij dit soort sauzen de vrije loop laten gaan. Bedenk welke groenten goed bij elkaar smaken of kijk wat je in de koelkast hebt liggen en wat daarvan bij de tomaten zou passen. Durf uit te proberen! Het is vaak verrassend hoe lekker dit uitvalt. Kruiden zijn hier belangrijk bij. Ook hier is van alles mogelijk: tijm, laurier, basilicum, rozemarijn en ga zo maar door. 

Geweckte aspergestukjes
Als laatste weckte ik vanavond aspergestukjes. Bij onze aspergeboer kun je zogenaamde soepasperges kopen. Dat zijn asperges of stukken asperges die niet in de verkoop kunnen. Ik koop altijd een paar kilo en vries deze in om ze later in het jaar te gebruiken voor een aspergezalmquiche. Ik las bij Weckenonline.nl dat je asperges ook rauw kunt wecken. Dat wilde ik proberen.


Ik schilde ze, sneed ze in stukjes en deed ze in een weckpotje. Hierbij wordt gewoon koud water gegoten, tot de aspergestukken onder water staan. Wat gemakkelijk en wat een mooi gezicht!


Deze potjes worden gedurende 2 uur op 100 graden geweckt

De komkommer in zoetzuur en de pastasaus weck ik gedurende 1 uur op 100 graden. Dit zou eigenlijk op 90 graden moeten, maar dat vond ik te lastig in combinatie met de aspergestukken die 100 graden nodig hebben. Ik ben benieuwd of ik hier wat van merk. We zien het wel! Met experimenteren, kom je vooruit! In een update zal ik laten weten, hoe het allemaal is uitgevallen.
Ondertussen staat de weckketel druk te pruttelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten