6bb2f6147344ad4b92669813e49ea96ec9f7074ab6e543212358076a669813e49ea96ec9f7074a3156441989c524b3fef24cc0c67b44549f60e23c67f45d286bb2f6147344ad4b920d548cb91e27d36215b6e5432123e6cd8d970952e4de0672c

zaterdag 14 april 2018

vijgenmosterd: je proeft de vijg!


Even een flashback naar de zomer:
Wij hebben een paar vijgenstruiken in de tuin, die steeds rijker vijgen geven.




Inmiddels ligt er een hele diepvriesla met vijgen nog steeds te wachten op wat ik ervan ga maken.
Omdat ik ooit vijgenmosterd heb gegeten, die ik erg lekker vond, wilde ik van wat bevroren vijgen mosterd maken. Maar, als je de geconcentreerde smaak van vijgen in de mosterd goed wil proeven, moet de mosterd van gedroogde vijgen worden gemaakt. Gelukkig had ik ook wat vijgen gedroogd en niet opgegeten, omdat ik ze - op de wijze waarop ik ze gedroogd heb - niet zo lekker vind. Hier vind je info over het drogen van vijgen: drogen van vijgen

Na weging blijk ik ongeveer 170 gram gedroogde vijgen te hebben.


Deze doe ik in een schaal, samen met geel mosterdzaad, witte wijnazijn en een paar flinke draaien van de zwarte pepermolen.


Dit hussel ik door elkaar en laat dit vervolgens een nacht staan met een theedoek erover heen.


De volgende dag is de azijn geheel opgenomen door de vruchten en de mosterdzaadjes. Het is een beetje een stijve massa geworden.


Deze massa wordt in de keukenmachine gedaan met een grof mes. Ik denk dat het ook wel kan met een vijzel, maar dat vraagt wel wat geduld en kracht.


Hieraan wordt ahornsiroop en een paar flinke draaien van de zoutmolen toegevoegd. Draaien maar et de keukenmachine!



Omdat de massa erg droog is, wordt er nog een flinke scheut witte wijn aan toegevoegd. De massa wordt hierdoor smeuiger en ziet er echt uit als mosterd! De smaak is scherp, maar je proeft de vijg. Deze mosterd moet enige dagen blijven staan, dan schijnt de smaak zachter te worden. Ik ben benieuwd!


Deze mosterd lijkt mij heerlijk met aspergekroketjes. Ik ga het proberen!

Recept voor ruim 4 potjes vijgenmosterd van 220 gram

Ingrediënten
- 170 gram geel mosterdzaad
- 400 mililiter witte wijnazijn of appelazijn
- 170 gram gedroogde vijgen
- een paar flinke draaien van de zwarte pepermolen
- 30 gram agave of ahornsiroop
- een paar flinke draaien van de zoutmolen
- een flinke scheut witte wijn al naar gelang je de mosterd smeuïg wilt hebben

Werkwijze
- doe het mosterdzaad, de gedroogde vijgen, de azijn en de zwarte peper in een schaal
- vermeng dit met elkaar en zet dit een nacht weg met een theedoek eroverheen
- doe deze massa de volgende dag in de keukenmachine
- voeg de siroop en het zout toe
- laat de keukenmachine draaien tot de gewenste grofheid van de mosterd
- voeg naar wens witte wijn toe om de mosterd wat smeuiger te maken.
- doe de mosterd in een mooi potje en sluit deze af


Laat de mosterd enige dagen staan. De smaak wordt hierdoor zachter.

Hoe bewaar je de vijgenmosterd?

Daar ben ik nog niet echt uit. De berichten hierover zijn heel verschillend. Ik heb de vraag gesteld op de facebookpagina van Wecken is Hip. Onderstaande kopie is hiervan een weergave. Lees het maar eens. Ikzelf ben van mening dat de mosterd buiten de koelkast bewaard kan worden, omdat de azijn een conserverende werking heeft. Ik zal hierover berichten als ik er ervaring mee heb opgedaan.
Weergave van berichten op Facebook n.a.v. vraag over bewaren van de mosterd: 
Een vraag over mosterd zelf maken. Overal lees ik dat de mosterd, die je zelf maakt, (ook als hij nog dicht zit) in de koelkast moet worden bewaard. Weet iemand of het mogelijk is om de mosterd buiten de koelkast te bewaren? Kun je mosterd bv wecken? Of is er een andere methode, waardoor je zelfgemaakte mosterd buiten de koelkast kunt bewaren? Bedankt alvast.


Opmerkingen
 Ook benieuwd wat het antwoord zal zijn...😉
Beheren


 Ik maak mn eigen mosterd door middel van fermentatie. 3 dagen fermenteren en dan idd in de koelkast om het proces te stoppen.

Ik zou t niet wecken, omdat juist al mn goede bacteriën er dan uit gaan. 

Buiten de koelkast fermenteer je door, maar ik heb geen idee welk effect dat heeft. Mogelijk nog scherpere mosterd?

Beheren


http://www.smulweb.nl/blog/zuurtjes/2653/mosterd-in-het-kort

Deze zegt dat alleen mosterd met conserveermiddel buiten de koelkast bewaard kan worden.
Beheren

Ik dacht het al. Er zit waarschijnlijk niks anders op dan de potjes in de koelkast te bewaren
Beheren


 Ik heb het artikel nog eens goed gelezen. Volgens mij wordt met een conserveermiddel ook azijn bedoeld. Dat zou betekenen dat de mosterd buiten de koelkast bewaard mag worden, mits ongeopend.
Beheren


 Dat klinkt eigenlijk idd superlogisch.
Beheren


 Ik heb vroeger geleerd alles wat in de winkel in de koeling staat moet thuis in de koelkast☑️pas dat nu nog steeds toe 😀
Beheren


Ik bewaar zelf gemaakte mosterd bij de rest in de weck kast boven.
Beheren


 Door de azijn kan je die buiten de koelkast bewaren
Beheren


 Ik bewaar die eigenlijk altijd buitne de koelkast, zit toch voldoend azijn in!
Beheren


 Mosterd mag niet in de koelkast bewaard worden. Daarmee gaat de smaak achteruit
Beheren


 Wat je wel kunt doen als je zelf mosterd maakt is om hem als je klaar bent even in de koelkast te zetten. De reden is dat hij dan minder scherp wordt
Beheren


 Ik bewaar het niet in de koelkast. Maak het zoveel dat een 1,5 liter beugelpot gevuld is. En die zet ik gewoon bij de rest vd weckspullen in mijn garage of kelder. 
Als ik het nodig heb, schep ik wat in mijn kleine potjes voor eigen gebruik of voor de markt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten